همشهری آنلاین - مریم دری‌منش: کریستیانو رونالدو در ۲۹ سالگی، پس از فصلی که آن را به عنوان آقای گل لیگ فوتبال اسپانیا و لیگ قهرمانان باشگاه‌های اروپا به پایان برد و با رئال مادرید به دهمین قهرمانی این تیم در این رویداد معتبر فوتبالی اروپا رسید، به اوج دوران بازی خود رسیده است.

CR۷

خود او اگر همين امروز هم كفش‌هايش را آويخته و از دنياي فوتبال كناره‌گيري كند، جايگاه برجسته‌اي در تاريخ فوتبال در اختيار دارد. اما از آنجايي كه ويژگي قابل توجه او جاه‌طلبي و بلندپروازي‌اش مي‌باشد، پس تلاش مي‌كند تا بازهم بيشتر پيش برود.

در روزي كه اين ستاره پرتغالي در زوريخ موفق به كسب سومين جايزه خود به عنوان بهترين فوتباليست دنيا شد، سايت فيفا در خصوص اين بلندپروازي، علاقه پسرش كريستيانينيو (كوچك شده كريستيانو به زبان پرتغالي) به فوتبال و همچنين لحظات بزرگ سال 2014 با وي گفتگو كرده است:

  • اين سومين عنوان و جايزه شما بود و البته شما در جشن‌هاي بيشتري هم شركت داشته‌ايد. اما همه ديدند كه خيلي هيجان‌زده بوديد. هيچگاه اين موضوع برايتان عادي نمي‌شود؟

فرقي نمي‌كند كه اين هشتمين مرتبه شركتم در اين مراسم است: وقتي آدم اسم خود را مي‌شنود،‌ لحظه‌اي پر از هيجان است. مي‌دانم كسب اين عنوان چقدر تلاش و زحمت مي‌طلبد و من هم براي همين هميشه در حركت و تلاشم. اوضاع، صرف نظر از اين كه من چند بار اين عنوان را كسب كرده باشم، همينگونه مي‌ماند. و من آرزو مي‌كنم كه بازهم به كسب اين عنوان نائل شوم. براي اين منظور،‌هم مديون هم‌تيمي‌هايم در رئال مادريد هستم و هم مديون همه مردم پرتغال. اين جايزه اوج يك فصل فوق‌العاده و انگيزه‌اي براي ادامه بلندپروازي‌ام در سال 2015 مي‌باشد.

  • رسيدن به چنين سطح بالايي يك مسئله است، ماندن در اين سطح طي ساليان سال هم يك مسئله ديگر. وقتي براي اولين بار جايزه فيفا را دريافت كرديد، فكر مي‌كرديد كه آن را چندبار ديگر هم تجربه كنيد؟

نه، واقعا نه، همه‌چيز خيلي سريع اتفاق افتاد. به نظر من ماندن در سطح مطلوب سخت‌ترين كار است. الان هشت سال پياپي است كه در تيم منتخب جهان هستم و براي اين كه در بين سه نفر اول باشم، جنگيده‌ام. از اين بابت به خودم مغرورم، چون تعداد كمي از فوتباليست‌ها قادر به اين كار هستند. شايد فقط من و مسي باشيم و بقيه بازيكنان اينطور نيستند. تصور مي‌كنم هيچ بازيكن ديگري نتواند هشت سال متوالي در بين بهترين‌ها باشد. براي همين هم خيلي راضي‌ام. سال به سال بيشتر تلاش مي‌كنم، هم در باشگاهم و هم در تيم ملي، تا اين كه خودم را ثابت كنم. اين جايزه نشان‌دهنده اين است كه همه چيز خوب پيش مي‌رود و من فصل فوق‌العاده‌اي را سپري كرده‌ام.

  • در ضمن شما هنوز جوان و در فرم ايده‌آل هستيد. حتي اگر همين الان هم از فوتبال خداحافظي كنيد، نامتان در تاريخ فوتبال جاودانه مي‌ماند. به اين موضوع توجه مي‌كنيد؟

صادقانه بگويم، به اين مسئله فكر نمي‌كنم. مي‌دانم كه نامم به خاطر توانايي و موفقيتم، در تاريخ فوتبال ثبت مي‌شود، چه در سطح تيمي و چه فردي. مي‌دانم كه جايگاه خوبي در ميان بزرگ‌ترين فوتباليست‌هاي تمام زمان‌ها دارم. و خوب طبعا از اين موضوع خيلي خوشحالم. الان 29 ساله هستم، ولي احساس خيلي خوبي دارم،‌ انگار 25 سالمه. فكر مي‌كنم پنج، شش يا هفت سال ديگر بتوانم در بالاترين سطح بازي كنم. خواهيم ديد.

  • مشاورتان چند وقت پيش گفت كه شما اگر بخواهيد مي‌توانيد تا 40 سالگي بدون مشكل بازي كنيد...

خب مي‌شود به اين موضوع فكر كرد... اما درستش اين است كه مي‌گويم: من هرسال نگاه مي‌كنم كه چه احساسي دارم، چقدر انگيزه دارم و آيا هنوز مي‌توانم مثل قبل در فوتبال مفيد باشم. اگر بخواهم تا 40 سالگي بازي كنم، خودم را با زحمت مي‌كشم ... (مي‌خندد). اما فقط دوست دارم تا زماني بازي كنم كه بتوانم در سطحي قابل قبول بازي كنم. قابل قبول براي خودم. در سطحي كه شايسته هوادارانم و باشگاهم باشد. اما هنوز به طور كاملا جدي به اين موضوع فكر نمي‌كنم.

  • شما هميشه يك بازيكن همه فن حريف هستيد. با اين وجود بيش از همه از اين طريق روي بسياري از مردم اثر مي‌گذاريد كه در طول سال همواره عناصر جديدي را در بازي‌تان به كار مي‌گيريد. چطور اين كار را مي‌كنيد؟

اين يك راز نيست: انسان بايد هميشه آماده يادگرفتن چيزهاي جديد باشد. براي من هر فصل يك چالش جديد است. با اين تصور وارد فصل جديد مي‌شوم. هر فصل جديد با فصل قبل فرق مي‌كند و بايد همه گذشته‌ها را پشت سر گذاشت. البته نمي توان و نبايد زمان حال را فراموش كرد، ولي بايد به آينده نيز فكر كرد. من هنوز چند سال ديگر پيش رو دارم، ولي هرچقدر اوضاع برايم بهتر پيش مي‌رود، آينده هم بهتر به نظر مي‌رسد. من اينطوري فكر مي‌كنم. بزر‌گ‌ترين نقطه قوت من از لحاظ روانشناسي، اين بلندپروازي است كه هميشه مي‌خواهم بازهم بهتر بازي كنم. شايد اين موضوع بتواند توضيح دهد كه چرا از چند سال پيش تاكنون هميشه در بالاترين سطح بازي كرده‌ام. اين طبيعتا برمي‌گردد به كار و تلاش سخت و زياد و همانطور كه هميشه تاكيد مي‌كنم به حس جاه‌طلبي براي بهترين بودن.

  • در آغاز سال 2014 دو چالش بزرگ پيش رويتان بود: ليگ قهرمانان اروپا كه بي‌نقص تمام شد، و جام جهاني فوتبال كه شما در آن با وضعيت ايده‌آل بدني حضور پيدا نكرديد. آيا در سال گذشته چيزي بود كه افسوس آن را بخوريد؟

براي كارهايي كه انجام دادم افسوس نمي‌خورم. همه چيز به يك دليلي اتفاق مي‌افتد. درست بعد از قهرماني در ليگ قهرمانان باشگاه‌هاي اروپا كه در آن مصدوم شدم و دو هفته قبل از فينال به دليل درد در تمرينات شركت نكردم، به اردوي آماده‌سازي جام جهاني رفتم. اگر به مربي‌ام مي‌گفتم كه نبايد روي من حساب كند، اگر قبل از آن به تعطيلات مي‌رفتم و به هيچ چيز فكر نمي‌كردم، همه چيز برايم آسان‌تر مي‌شد. در آن صورت كسي هم درباره من صحبت نمي‌كرد. اما من با كمال ميل همه شرايط را همانطور كه بود پذيرفتم. اول اين كه نمي‌خواستم مصدوميتم را بهانه كنم، اما واقعا آمادگي 100 درصد نداشتم، چيزي كه خيلي از مردم مي‌دانند و بعضي‌ها نمي‌خواهند بدانند. اما يك بار ديگر مي‌گويم، نبايد بهانه آورد. من الان به خاطر كار و زحمت سخت و زياد اينجا هستم و اين كه از خودم بي قيد و شرط كار مي‌كشم. خدا نمي‌خوابد: اگر من اينجا هستم، براي اين است كه جزو بهترين‌هاي سال بوده‌ام.

  • براي شما فراموش‌نشدني‌ترين تجربه در راه رسيدن به قهرماني ليگ قهرمانان چه بود؟

وقتي بود كه بالاخره قهرمان شديم و جام را در دستمان گرفتيم. بعد از آن فينال احساسي، اين نقطه اوج مطلق بود: مدت زيادي لرزيده بوديم،‌، و بعد گل در دقيقه آخر... به اينها بايد اين را هم اضافه كنيم كه فينال در پرتغال برگزار مي‌شد. اين براي من يك لحظه تاريخي و زيبا بود. براي هواداران رئال مادريد يك نتيجه فراموش‌نشدني بود، چون هر كسي كه براي باشگاه بازي مي‌كند، مي‌داند كه قهرماني در چمپيونزليگ چه معنايي دارد، و وقتي دهمين مرتبه باشد، بسيار خاص است. اين نقطه اوج يك سال عالي با باشگاه و تيم ملي بود. به تازگي قهرمان جام باشگاه‌هاي جهان شده‌ايم كه آن هم واقعا خيلي مهم بود. يك فصل به ياد ماندني. من خاطرات خيلي خوبي از آن دارم، چرا كه شايد هم از لحاظ تيمي و هم فردي بهترين فصلم بود.

  • چه ويژ‌گي‌هايي در كارلو آنچلوتي است كه با فشارهاي بزرگ روي تيم كنار مي‌آيد؟

او يك مربي فوق‌العاده است. هرجا كه بوده، عناوين مهمي كسب كرده است. او عالي است، نه فقط به عنوان مربي، بلكه همچنين به عنوان يك انسان. او خودش قبلا بازيكن بوده و اين به نظر من عامل بسيار مهمي است، چرا كه وي ‌مي‌تواند همه چيز را خيلي خوب درك كند. به علاوه او هماني است كه ما در پرتغال آن را 'pé quente' مي‌ناميم. اين يعني او يك انسان خوش‌شانس است. او يك مربي موفق است و مي‌خواهد آن را به ما هم منتقل كند. خيلي خوب و مهم بود كه او مربيگري در رئال مادريد را به عهده گرفته است. هرچه باشد ما با هدايت او عناوين مهمي را به دست آورده‌ايم.

  • سال گذشته به همراه پسرتان كه آن زمان در حدود چهار سال داشت، بالاي سكوي دريافت جايزه فيفا رفتيد. اين تا چه اندازه در شما انگيزه ايجاد مي‌كند كه يك هوادار كاملا خاص داريد، به خصوص الان كه او بهتر از قبل معني همه چيز را مي‌تواند درك ‌كند؟

بله، اين خيلي خاص است. با تولد كريستيانو آرامش و شادي بيشتري به دست آوردم. نه اين كه قبلا اين‌ها را نداشتم، اما اين يك عامل مهم بود. و اين واقعيت كه او اين لحظات مهم را با من تجربه مي‌كند، باعث افتخار من است، چون او بزرگ مي‌شود و مي‌داند كه پدرش كيست، گرچه اين را از سال قبل فهميده است. او مي‌داند كه من يك فوتباليست حرفه‌اي هستم كه براي رئال مادريد بازي مي‌كند... و خب خيلي از فوتبال مي‌فهمد. او مي‌داند كه بازي فوتبال چگونه است، چه عناويني وجود دارد، چرا پدرش به عنوان كانديداي دريافت جايزه فيفا اينجاست... اين خيلي باعث خوشبختي من است، چون او تنها پسر من است.

  • و اين را به شما مي‌گويد كه چه كاري را خوب و چه كاري را بد انجام مي‌دهيد؟

(مي‌خندد) نه، هنوز نه. او هنوز بي‌ريايي خاص بچه‌هاي كوچك را دارد. او از چيزهاي عادي حرف مي‌زند، از تيم‌هاي ديگر، بازيكن‌هاي ديگر... و خودش هم فوتبال بازي مي‌كند، چيزي كه سال گذشته مرا شگفت‌زده كرد. او خيلي با ميل فوتبال بازي مي‌كند. قبلا اتومبيل‌ها او را وجد مي‌آوردند، اما حالا فوتبال. اين براي من مهم است، چون به اندازه اتومبيل گران نيست. (مي‌خندد). من راضي هستم.

کد خبر 284154

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha